Het Koraal Consultatie Team

08-03-2018
Het Koraal Consultatie Team (KCT) is een team dat vanuit het Koraal Expertise Centrum, zowel binnen als buiten Koraal, ingezet kan worden voor snelle en tijdelijk expertise op maat bij complexe gedragsproblematiek.

"Even sparren met een collega, een second opinion, andere ingangen ontdekken bij een cliënt of leerling met gedrags- en psychiatrische problematiek? Dan ben je bij het KCT aan het goede adres", vertelt Arno Willems (GZ-psycholoog). "De regiebehandelaar van een leerling of cliënt kan met ons contact opnemen. Afhankelijk van de vraagstelling en problematiek kunnen we op meerdere manieren consultatie verrichten."

Rens Evers (psychiater) vult aan: "Het is een meerwaarde om een collega van het KCT mee te laten kijken bij een casus waar je vragen over hebt. Hoe kan je als team met de cliënt of leerling verder gaan? Onze kracht is om relatief van buiten met een helicopter view mee te kijken. Collega’s van het KCT worden niet gehinderd door wat anderen allemaal al gezegd hebben. Daardoor kunnen wij  ook andere dingen zien dan wanneer je er als team helemaal ingezogen bent."

Lerende professionals en teams
Arno: "Collega’s van het KCT willen ook graag datgene wat zij aan expertise hebben overdragen aan andere collega’s. Samen stoeien in een casus en samen reflecteren over wat maakt dat  jij iets op een bepaalde manier ziet. En of  het jou helpt om met onze manier van denken en kijken het de volgende keer iets anders te doen? Zodat je ons de volgende keer niet meer nodig hebt."

Kernteam van het KCT / flexibele expertise-schil
"Het KCT is geen club van vier of vijf mensen die het allemaal wel weten", vertelt Rens. "Er zit nogal wat verstopte expertise binnen Koraal. Vakbekwame collega’s die hun vak bijhouden, kennis binnenhalen, maar ook extern hun kennis uit durven dragen, die met vakgenoten durven te battlen tijdens intervisie en die het leuk vinden om expertise met andere collega’s te delen. Hoe mooi zou het zijn als die expertise ter beschikking komt binnen Koraal! Houd intranet in de gaten, binnenkort komt een oproep om je te melden voor met name de flexibele schil van het KCT."