Participatie: het speelveld verbreden

21-12-2018
Teammanager Dagbesteding Esther Rhoen van Koraal-locatie Maasveld: “Onze locatie is een dorp op zich. We hebben een bakker, winkel, zorgboerderij, noem maar op. Als organisatie zijn we voornamelijk intern gericht op zorg voor de doelgroep. Maar natuurlijk is de wereld groter dan alleen het terrein van Maasveld. Daarom ben ik blij dat jobcoach Sharon Auckel is komen helpen om de vensters naar buiten open te zetten.”

Sharon Auckel is acht uur per week druk in de weer op de locatie Maasveld. Ze is de eerste jobcoach van Sterk in Werk die in een regio is gaan werken om samen met zorgprofessionals op een andere manier te gaan kijken naar participatie van cliënten. En dat op het gebied van wonen, werken, leren: de belangrijke levensdomeinen van de cliënten en leerlingen van Koraal. “Ik denk dat groei voor de meeste cliënten mogelijk is”, zegt Sharon. “Voor de één zullen dat grotere stappen zijn dan voor de ander. Dat hoeft ook niet altijd tot betaalde of onbetaalde arbeid te leiden. Gezien de zwaarte van de doelgroep bij Maasveld vaak niet. Maar elk stapje beschouw ik als winst en draagt bij aan het welzijn en geluk van de cliënten.”

De eerste maanden was het vooral wennen aan elkaar. Sharon kwam als onbekende de wereld van Maasveld binnen. Esther Rhoen, al 25 jaar werkzaam bij Maasveld, is de verbinder tussen Sharon en haar collega’s. Samen zoeken ze naar momenten in het werk en de agenda waar de jobcoach van toegevoegde waarde kan zijn. “Ik ben blij dat ze bij ons is aangesloten. Sharon brengt een hoop kennis over wet- en regelgeving mee waar wij profijt van hebben. Daarnaast is het verfrissend om haar ideeën te horen. Sharon stimuleert ons tot meer durf.”

Volledig artikel
Klik hier om het volledige artikel te lezen...