Meedoen is voor iedereen: groeien in de buitenwereld

26-03-2019
De 13-jarige Jayjay Verheij woont al ruim twee jaar in een woongroep bij Koraal locatie De La Salle. Omdat hij heeft laten zien dat hij het kan, geniet hij een grote mate van zelfstandigheid. Zo mag Jayjay op eigen gelegenheid naar het centrum van Boxtel gaan om inkopen te doen en is hij ook één van de weinigen tot nu toe die lid is van een sportvereniging (RKSV Boxtel) buiten het behandelcentrum. Groepsleidster Charlotte Janssen: “Hoe fijn is het voor onze jongeren om in de normale maatschappij contacten met andere jongeren te hebben. Uiteindelijk komen ze daar ook terecht.”

Jayjay is een actieve, vrolijke en sociale jongen die er lustig op los praat. Omdat het thuis niet veilig genoeg was, is hij met zijn zus al op jonge leeftijd uit huis geplaatst. Hij heeft al op talrijke plaatsen gewoond. Sinds ruim twee jaar heeft hij bij De La Salle eindelijk een stabiele woonplek gevonden waar hij nog lang wil blijven. “Als ik een punt moet geven, zeg ik een acht-en-een-half.”

Naast skeeleren, muziek en vlogger Enzo Knol is voetbal zijn grote hobby. Dat doet hij al langer met jongens van De La Salle en ‘jongens uit het dorp’ op het Cruyff Court op het wooncomplex. Sinds vorig jaar is hij ook lid van RKSV Boxtel. Twee keer per week traint hij mee met zijn team. Met wedstrijden begint hij volgend seizoen. Hij geniet van zijn nieuwe omgeving. “Ik maak nieuwe vrienden, kan mijn energie kwijt en mijn conditie wordt beter”, zegt hij. “Het is gezond om te bewegen.”

Charlotte Janssen: “Op weg naar uiteindelijke zelfstandigheid met 18 jaar willen we onze jongeren zoveel mogelijk in aanraking laten komen met - wat ik maar even noem - de normale maatschappij. Deze jongeren wonen niet voor niets hier onder begeleiding. Dat hebben ze nodig, maar dit vrij gesloten wereldje heeft natuurlijk ook zijn beperkingen.”

Jayjay straalt van oor tot oor als hij na de training terugkeert in zijn woongroep. Hij voelt zich goed bij de voetbalclub waar hij helemaal is geaccepteerd. “Voor zijn persoonlijke ontwikkeling is het belangrijk dat hij door de teamleden in het team is opgenomen. Hij doet mee en ervaart dat hij er mag zijn! Tegelijkertijd leert hij op de club spelenderwijs ook andere belangrijke zaken: op tijd komen, winnen en verliezen, fatsoenlijk omgaan met anderen en verantwoordelijkheid nemen.”

Volledig artikel
Klik hier voor het volledig artikel...